Aký má COVID-19 vplyv na dodávky tovaru z Aliexpress?

Ako funguje dodanie tovaru cez Aliexpress alebo prečo sa platí iba „minimálne poštovné“?

Aliexpress si získal priazeň ľudí po celom svete kvôli svojim nízkym cenám a prakticky neobmedzenej ponuke tovarov. Každý kto si cez portál niečo objednal sa zamýšľal nad tým ako je možné objednať si napríklad kryt na mobilný telefón za 1 euro bez poštovného. Po zaplatení a počiatočnej nedôvere však zvyčajne stačilo počkať cca 21 dní a kryt sa objavil ako balík vo vašej poštovej schránke. V tomto prípade pri jeho dodaní zákazník neplatil nič navyše a kryt na telefón ho stál iba to 1 euro, ktoré zaplatil pri jeho objednávke.

Otázka však zostala – ako je možné, že bol kryt na telefón prepravený viac ako 10 tisíc kilometrov bez toho, aby sa jeho cena akokoľvek navýšila?

„Minimálne“ alebo „bezplatné“  poštovné na Aliexpresse je spôsobené viacerými faktormi. Jedným z nich je to, že predajcovia na Aliexpresse platia iba lokálnu prepravu v rámci Číny, ktorá je extrémne nízka. Túto sumu si už spravidla započítajú do ceny produktu, ktorú platí zákazník. Predajcovia používajú najlacnejší spôsob prepravy – poštové služby – čo im neumožňuje garantovať termín doručenia. Štandardná dĺžka prepravy je 21 dní. Zákazník si v niektorých prípadoch môže vybrať aj drahší spôsob doručenia, ktorý mu môže skrátiť čas prepravy až o polovicu – počas pandémie však prepravcovia nevedia garantovať termíny a v prípade problémov s meškaním sa vedia odkázať na vyššiu moc spojenú s COVID-19.

Aké dopady má COVID-19 na medzinárodnú prepravu tovaru?

Štandardná dĺžka expresnej leteckej prepravy z Číny na Slovensko bola pred COVID-19 3-7 dní. Horná hranica vždy závisela predovšetkým od rýchlosti colnej kontroly na Slovensku. COVID-19 spôsobil zrušenie desaťtisícov letov, čo značne narušilo kontinuitu zásobovania tovarov z Číny. Komerčné lety sú tradične využívané aj na prepravu tovaru. Momentálne je však väčšina z nich zrušená čo spôsobuje chýbajúce kapacity na prepravu tovaru. Situáciu komplikuje aj to, že mnohé krajiny majú zatvorené hranice z čoho vyplýva, že tovar na ceste z Číny do Európy je potrebné viackrát prekladať a presmerovávať. V súčasnej dobe ani tie najväčší prepravní giganti ako DHL negarantujú termín dodania, ich odhad je spravidla medzi 10 až 14 dňami pričom takáto preprava môže skutočne trvať až 22 dní. Spomalenie času leteckej prepravy však nie je jediným negatívnym dôsledkom COVID-19. Nemenej významným je extrémny nárast cien leteckej prepravy. Kým cena za 1 letecky prepravený kilogram tovaru z Číny sa pohybovala pred vypuknutím COVID-19 na úrovni cca 8 EUR za kilogram, v súčasnosti je možné za rovnakú prepravu získať cenovú ponuku až na 18 EUR za kilogram.

Kedy možno očakávať dodanie balíka z Číny prostredníctvom Aliexpressu počas COVID-19?

Naskytuje sa teda otázka: „Ak si dnes objednám tovar z Aliexpressu, kedy môžem očakávať jeho dodanie“? Aliexpress na svojich stránkach uvádza, že je potrebné počítať s oneskorením dodávok z Číny. Nikde na stránke však neupresňuje na aké oneskorenie sa je potrebné pripraviť. Kvôli nutnosti udržania najnižších cien je totiž na prepravu tovaru objednaného cez Aliexpress spravidla zazmluvňovaná najlacnejšia možná preprava. 

V prípade ak vami objednaný tovar z Aliexpressu nie je na sklade v Európe, predpokladám, že termín dodania bude začínať od 1 mesiaca s perspektívou predĺženia o niekoľko týždňov. Z tohto pohľadu je v prípade nutných nákupov optimálne využívať dodávateľov s naskladneným tovarom na Slovensku. 

Nezabúdajte, že v tejto situácii sa nájdu aj takí dodávatelia, ktorí uprednostnia profit pred kvalitou. Preto odporúčame pozrieť si náš článok https://www.unitedhealth.sk/blogs/news/ako-rozpoznat-kvalitne-ochranne-rusko-na-tvar pre lepšiu orientáciu, ako sa rozhodovať pri výbere kvalitného produktu.                                                                                                                                                                                                  

 

Čeština cs